Woensdag beleefden driehonderd studenten een dagje logistiek in Venlo.
Een impressie.

‘Het interessantst voor mij?’ reageert een van de Gilde-studenten desgevraagd. ‘De hololens bij KLG Europe. Dat is een soort bril, die verbonden is met een computerprogramma, waardoor de heftruckchauffeur een pallet met goederen opmeet. Het programma zoekt daarna de plek in het warehouse waar hij die pallet het meest efficiënt kan wegzetten. Zo kunnen ze de ruimte optimaal benutten. Momenteel werk ik ergens waar je dat handmatig moet doen en dat is knap tijdrovend. Ik vind dit een spannende en nuttige innovatie.’

Hij is een van de studenten (van vmbo tot en met universiteit) die woensdag 5 september onder het motto Beleef de logistieke keten een toer maken langs vier Venlose logistieke bedrijven: KLG Europe, Ewals Cargo Care, Verhoex Douane Service en Seacon Logistics. Alle vier zijn ze op verschillende manieren betrokken bij het transport van vrachten vanaf overzee naar de havens in Rotterdam en Antwerpen, waar wordt overgeladen op treinen en schepen naar onder meer Venlo en daar wordt opgeslagen in afwachting van verder transport Europa in. Bedoeling van de toer: ‘We hopen ze een beter beeld te geven van de logistiek,’ aldus Dianne Soons, programmacoördinator van SMART Logistics Center Venlo. SMART LCV organiseerde de toer. ‘Het beeld wordt sterk bepaald door vrachtwagens en magazijnwerk, maar de werkelijkheid is zo veel rijker en zo innovatief. Daar willen we de studenten het een en ander van laten meemaken.’

Control Towers

De behoefte aan dergelijke praktijkverkenningen is groot, blijkt uit gesprekken met verschillende deelnemers van Fontys.

‘Je weet natuurlijk al een heleboel,’ zegt een van hen, ‘maar hoe dat in de praktijk werkt? Ze hebben bijna allemaal control towers bijvoorbeeld. Natuurlijk hebben we daar wel over geleerd, maar je wil toch minstens een keer gezien hebben hoe dat werkt.’

Bij Ewals was bijvoorbeeld een control tower te zien die een totaalbeeld geeft van de logistieke keten. Ze hebben een programma dat voor elk transport de slimste, snelste, meest efficiënte route in kaart brengt: ‘Als je hoort dat je bijvoorbeeld van Finland naar Spanje meer dan duizend mogelijkheden hebt, dan zijn dat soort systemen een uitkomst. Geen mens zou dat kunnen onthouden! Afhankelijk van de gegevens die je invoert, doet het systeem je een aantal voorstellen en kies je kijkend naar de details de beste oplossing. Je houdt toch een eigen eindverantwoordelijkheid. Het zijn systemen die vaak in eigen beheer ontwikkeld zijn. Er zit veel IT-werk in.’

Verkennen

‘Het is goed om te merken, dat je theoretisch van alles kunt bedenken,’ merkt een andere student op, ‘maar dat er in de praktijk vaak lastige belemmeringen zijn.’

Hij doelt op de innovaties die Ewals heeft doorgevoerd om het laadvolume van trailers te vergroten.

‘Daar hebben ze veel in geïnvesteerd, maar er waren allerlei wettelijke bepalingen waarmee ze te maken kregen, onder meer over de maatvoering. Aanvankelijk waren de meeste producenten niet eens geïnteresseerd om erover mee te denken. Je moet heel veel verkennen voor je daadwerkelijk iets gaat ontwikkelen.’

Escape room

Een van de belangrijkste diensten van KLG Europe is Europese distributie. Na een vlog met uitleg over hoe het crossdock van KLG Europe fungeert in het Europese distributienetwerk gaan de studenten zelf aan de slag. Door middel van een escape roomspel met tal van aanwijzingen ervaren de studenten zelf wat er allemaal komt kijken bij het maken van een transportplanning. Naast het verzorgen van de meest efficiënte en milieuvriendelijkste manier van transporteren komen ook douanevragen aan de orde.

Experience room

Seacon verscheept veel goederen overzee en daarom is de haven van Rotterdam belangrijk voor het bedrijf. Vanwege veiligheidsredenen staat de haven onder streng toezicht en wordt er geen publiek toegelaten. Om er toch iets van te laten zien heeft Seacon onder meer VR-films gemaakt die je in de experience room kunt zien. Met de VR-bril op loop je voor je gevoel midden in de haven, over de kade, langs de portaalkraan, zit je op de goederentrein naar Venlo en maak je mee hoe de containers daar worden gelost en de goederen worden verwerkt voor de distributie naar de klant.

Wie geen VR-bril op heeft, kan op een scherm zien en meebeleven wat de brildrager ziet.

Douane

Internationaal transport heeft alles met grenzen en veel verschillende regels te maken. En dus met het risico van oponthoud en oplopende kosten. Dat is tegenwoordig tot een minimum beperkt, werd duidelijk bij Verhoex. Vervoerders en douaneautoriteiten van verschillende landen hebben zogeheten trusted lanes in het leven geroepen: als in China de douane de goederen gecontroleerd en de container verzegeld heeft, hoeft de Nederlandse douane, die door systeemkoppelingen al weken vooraf van dit transport op de hoogte is, er niet meer naar te kijken. Tenzij de verzegeling verbroken is of anderszins onze douane reden ziet voor controle alsnog. Met Turkije loopt een soortgelijke regeling. Mocht Groot-Brittannië na de Brexit hetzelfde willen, dan zal dat een aantal nadelige effecten van de uittreding uit de EU oplossen. Dat is echter nog allerminst duidelijk.

Veel vragen

Professor Tjark Vredeveld van Maastricht University kijkt met een goed gevoel op de dag terug: ‘Het was heel afwisselend, we hebben veel facetten van de logistieke keten gezien. Tot zelfs heel concreet hoe het met de goederen van één bepaalde klant ging. WestRock in dit geval, die karton op grote rollen via Seacon naar Venlo laat komen, ze hier opslaat en pas naar hun fabriek even verderop laat brengen als ze nodig zijn voor verdere verwerking. De studenten waren erg actief, stelden veel vragen, dus de betrokkenheid was groot. Ik coördineer de eerstejaars masters en dat zijn studenten die nog niet zo heel goed bekend zijn met de logistiek. Dus dit is een mooie aanzet voor hun studiejaar. Moeten we vaker doen.’

Dit wordt bevestigd door Peter Heiden, onderwijsmanager Logistiek Fontys: ‘De kracht van de dag vond ik dat het relatief makkelijk te begrijpen was voor de deelnemers die nog niks of

weinig met logistiek hebben gedaan in het verleden en nog maar beperkt bekend zijn met hoe de supply chain in elkaar zit.’

Diezelfde middag maakten via het Werkgevers Service Punt Noord-Limburg bijna zestig uitkeringsgerechtigden dezelfde toer. Mogelijk leidt dit tot nieuwe zij-instromers in de logistiek.


Dit artikel komt voor in de onderwerpen